Pentru ca nu mai e mult pana la sfintele sarbatori de Pasti,m-a gandit sa va prezint cateva obiceiuri ce serbeaza aceasta importanta sarbatoare. Nu este un articol exclusiv si original creeat de mine,dar am avut grija ca sursa lui sa fie una sigura,serioasa,si corecta.Asa ca site-ul http://www.crestinortodox.ro e cea mai sigura sursa. Sper sa va placa!.....
Noaptea, dupa primul cantat al cocosilor, toata suflarea satului se scoala pentru a pleca la slujba de Inviere. Inainte de a pleca de acasa toti oamenii, varstnici si tineri, se spala pe fata cu un ou rosu si un banut de argint, in credinta ca vor "fi sanatosi ca oul si curati ca argintul". Apoi barbatul ia cosul cu pasca si intreaga familie se indreapta catre biserica.
Alta
data, semnalul de plecare la biserica era dat cu secaluse iar in timpul
slujbei de Inviere se aprindeau focuri in jurul cladirii si se impusca
cu aceleasi secaluse.
Noaptea, dupa primul cantat al cocosilor, toata suflarea satului se scoala pentru a pleca la slujba de Inviere. Inainte de a pleca de acasa toti oamenii, varstnici si tineri, se spala pe fata cu un ou rosu si un banut de argint, in credinta ca vor "fi sanatosi ca oul si curati ca argintul". Apoi barbatul ia cosul cu pasca si intreaga familie se indreapta catre biserica.
Dupa slujba de noapte, bucovinenii isi ordoneaza, pe doua randuri jurul bisericii,
cosurile cu pasca, pentru a fi sfintite de catre preot. La intoarcerea
spre casa, fiecare duce in mana si lumanarea aprinsa la Inviere.
Alta data, in momentul in care intra in casa, capul familiei afuma cu lumanarea de la Inviere
semnul crucii pe "mester - grinda" (barna transversala), ceea ce facea
posibila aflarea vechimii unei case dupa numarul de cruci afumate pe
care le avea in "casa cea mare".
Dupa o
scurta perioada de odihna, toti membri familiei se aseaza la prima masa
festiva de Paste, dar nu inainte de a se spala, inca o data, in mod
ritual, cu oul rosu si banul de argint. Festivitatea este deschisa de
cel mai varstnic barbat din familie care ciocneste primul ou rosu cu
sotia sa, apoi ciocneste oua cu toti ceilalti.
Ciocnitul oualor rosii
se face cu solemnitate si cu respectarea unor reguli precise: persoana
mai in varsta, de obicei barbatul, loveste violent "capul" oului tinut
de partener, in timp ce rosteste "Hristos a Inviat"
iar partenerul ii raspunde "Adevarat a Inviat". In prima zi, duminica,
ouale se ciocnesc "cap la cap", a doua zi, "husca la husca" iar in cea
de-a treia zi, si "burta in burta".
Fiecare membru al familie trebuie sa manance mai intai un ou sfintit dupa care consuma
din toate bucatele sfintite la biserica. Abia dupa aceasta se poate
manca din celelalte feluri de mancare asezate din abundenta pe masa
festiva.
In
zilele de Pasti existau interdictii severe: in prima zi nu era permisa
plecarea din sat, nu se matura prin casa, nu se pregatea mancare iar
masa de Pasti nu se ridica timp de trei zile. Astazi, in a doua zi de
Pasti, finii se duc in vizita la nasi, cu colaci, pasca si oua rosii iar
copiii merg la parinti. Nasii ii ospateaza pe fini, dupa care merg
impreuna la hora satului, acolo unde, cu totul intamplator, se mai poate
intalni scranciobul cel mare (Dorna Arini, Brosteni, Bosanci).
In Bucovina,
se obisnuia sa se construiasca, pentru zilele de Pasti, scrancioburi
mici, pentru copii, in fiecare gospodarie, si un scranciob mare, pe
toloaca satului, pentru tineri. Acesta din urma era facut din lemn, avea
forma unei roti uriase, montata pe doi stalpi verticali. Perechile de
tineri se asezau si se "invarteau" pe cele patru scaune montate pe
roata, in timpul in care ceilalti se prindeau in hora satului. Uneori,
tinerele neveste se "invarteau" si ele in scranciob crezand ca, in acest
fel, canepa le va creste mai mare. In credinta locala, scranciobul era
reprezentarea simbolica a corpului lui Iuda, cel care s-a spanzurat in
gradina in care l-a vandut pe Iisus iar trupul sau s-a leganat in copac
timp de trei zile.
In
dupa - amiaza primei zile de Pasti, inainte de vecernie sau dupa
aceasta, lumea satului, tineri si batrani, se aduna in curtea bisericii
pentru a ciocni ritual oua, pentru a bate toaca si a trage clopotele,
petrecand impreuna clipe de neuitat.
In cea
de-a doua si in cea de-a treia zi de Pasti avea loc stropitul ritual cu
apa, in amintirea readucerii la viata a fetei de evreu, lesinata la
aflarea vestii invierii lui Iisus, prin stropirea ei cu apa de catre
tinerii ce treceau intamplator prin zona. Lunea, feciorii stropeau cu
apa fetele din sat iar martea fetele ii udau pe feciori. Obiceiul
contemporan, de a stropi cu parfum rudele si prietenii vizitati a doua
zi de Pasti, este o reminiscenta tarzie si "emancipata" a acestei
datini.
Prima saptamana de dupa Pasti, ce se incheie cu Duminica Tomei, este numita Saptamana Luminata.
Se crede ca "cine moare in aceasta saptamana merge direct in rai". Din
aceasta saptamana incep cele noua joi si cele noua marti numite
"oprite", despre care se credea ca sunt periculoase pentru grindina.
"Joile oprite" erau serbate de catre femei prin abtinere de la muncile
casnice, crezandu-se ca, astfel, se asigura sanatatea oamenilor si
prosperitatea turmelor si se fereau semanaturile, viile si livezile de
grindina, furtuni, brume si ingheturi tarzii. Ciclul acestor sarbatori
se incheia cu cea de-a noua joi, numita "Joia Verde" sau "Joia
bulcilor"....Sursa: http://www.crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu